Claude Karnoouh şi noul fascism de stînga-dreapta

Claude Karnoouh “Despre camerele de gazare sînt convins că nu au existat în mod efectiv; o serie de adevăruri ale istoriei oficiale vor sfîrși prin a fi revizuite”

Pe site-ul CriticAtac am fost catalogați drept “fundamentaliști”, extremiști de dreapta; cine știe, s-ar putea să fim chiar legionari. Criticatacul tovarășilor este îndreptat de fapt împotriva D-lui Tismăneanu, noi sîntem doar muniția folosită abil de tovarășul Vasile Ernu pentru demascarea lecturilor și aprecierilor ocazionale exprimate de Dl. Tismăneanu pentru “texte publicate pe situri din zona fundamentalistă semnate de ID-uri/anonimi şi în care „adversarii” de idei sînt denigraţi ca pe vremuri.” Tov. Ernu se îndoiește că“profesorul Tismăneanu şi-ar permite să facă acelaşi lucru în spaţiul anglosaxon în care mai activează.” Poate după un studiu atent al acestei șopîrle “anglosaxonii” își vor face autocritica, îi vor retrage titlurile academice D-lui Tismăneanu și se vor angaja în fața colectivului CriticAtac să fie mai atenți pe viitor.

Voi încerca o scurtă prezentare a activității unuia dintre mentorii și principalii contributori ai site-ului CriticAtac, Claude Karnoouh, cunoscut drept repede varsatoriu de sînge virtual de extremiști în spațiul rezervat comentariilor de pe site-ul propriu. Acest articol este, desigur, o simplă introducere. Cititorii sînt invitați să cerceteze producțiile originale ale D-lui Karnoouh pentru lămuriri suplimentare (legăturile din articol sînt în general către producții ale sale sau  ale tovarășilor săi).

Claude Karnoouh este un antropolog francez emigrat în România. Este cvasi-necunoscut în Franța în mediul academic, însă bine cunoscut în cercurile radicale, între obișnuiții diverselor bisericuțe ideologice marginale. În România este văzut ca un academic de frunte, un spirit liber foarte popular printre studente, admiratoare visătoare ale stilului său vestimentar neobișnuit pentru cartierele create de discipolii lui Marx în Cluj sau București, sau printre tinerii studioși impresionați de libertatea sa de mișcare printre numele mari și mici din istoria ideilor și din muzica pop americană sau poate doar de atenția care le este acordată de un francez real, palpabil și celebru.

Dar cine este Claude Karnoouh?

[…]

DL KARNOOUH ȘI REȚEAUA VOLTAIRE

Rețeaua Voltaire a apărut ca o mișcare pentru “promovarea Libertății și a Secularismului, pentru emanciparea individului aflat în război cu dogmele și cu imperialismul”. Conducătorii mișcării sînt Thierry Meyssan (Franța, președinte), Issa El-Ayoubi (Liban, vice-președinte, membru al Partidului Social-Naționalist Sirian!!!), Sandro Cruz (Peru, vice-președinte).

După atentatele din 11 septembrie 2001, poziția rețelei a fost că acestea au fost opera… unei conspirații interne americane. Legăturile strînse cu Iranul și cu Hezbollah au dus la retragerea unora dintre reprezentanții stîngii franceze din asociație. În 2005 se retrag chiar și comuniștii acuzînd deviația islamistă și antisemită a mișcării și a instalării ca director al consiliului director a D-lui Claude Karnoouh, negaționist notoriu. Reprezentanții mișcării spun că nici vorbă să fie director Dl Karnoouh, acesta este un simplu membru, iar linia politică nu a fost alterată. Thierry Meyssan, președinte: “Am fost surprins de faptul că unii dintre directorii noştri, sincer angajați în lupta împotriva rasismului, apără principii opuse atunci cînd vine vorba despre Orientul Mijlociu. Acolo par foarte mulțumiți cu apartheidul israelian. Consiliul nostru a devenit un cîmp de luptă. Însă în cele din urmă sioniştii au fost îndepărtați. Ei au demisionat, unul după altul, nu însă fără insulte grele în special către unul dintre directorii noştri, care este evreu anti-sionist.” Ghiciți cine este acesta?

În timp mișcarea s-a extins în Europa de Est(!) și Orientul Mijlociu și și-a modificat statutul, transformîndu-se într-o “agenție internațională de presă nealiniată”. “În 2008, preşedintele Meyssan spunea că se simte foarte apropiat de Hezbollah ca mișcare principală de rezistenţă în Orientul Mijlociu şi și-a exprimat admirația pentru secretarul său general Hassan Nasrallah. A subliniat, de asemenea, “contribuţia sa personală” la revoluţia iraniană şi “prietenia venezueleană.” Prezentîndu-se drept un radical de stînga, fiind cel care a denunţat de mult timp alianţa dreptei cu extrema dreaptă, s-a declarat acum gata “să lucreze cu toată lumea, cu excepţia celor care au participat activ la agresiuni imperialiste”, inspirîndu-se astfel din gîndirea radicalului Jean Moulin, care “accepta să lucreze cu oricine era gata să apere libertatea, de la extrema stîngă la extrema dreaptă.”

Articolul integral, pe În Linie Dreaptă

 

 

Facebook Comments

De În Linie Dreapta

Atunci ne-am văzut prima oară. Cu toate acestea, ne cunoşteam foarte bine, ne citeam şi ne citam reciproc pe dreapta.net şi patruped:bun biped:rău. Şi atunci, Emil a avut ideea: să punem la un loc resursele patrupezilor şi ale fundaţiei Ioan Bărbuș (dreapta.net fusese gândit iniţial a fi doar un simplu site, o expresie pe internet a acestei fundaţii) şi să realizăm o platformă pro-libertate din perspectivă conservatoare.

15 comentarii

  1. off-topic.

    Cand am inceput sa citesc ce-a scris nataraul in franceza, prima imagine in minte a fost cea a lui "Bad Mother Fucker" agitand o arma si urland "Romanian, mother fucker! Do you speak it?"

  2. Poate ca subiectul nu ar fi trebuit sa fie Claude Karnoouh ci ""razboiul intelectualilor""

    Ne gasindu se pina acum o unitate de masura pentru talent acesta poate fi laudat sau contestat functie de o serie infinita de factori.

    Asta este situatia generala.

    Daca particularizam – situatia de la noi este si mai complicata deoarece

    -mu am gasit inca o definire pentru termenul de intelectual

    -exista o confuzie regretabila intre talent si notorietate

    -suntem orbiti de marginalitatea noastra si ne raportam tot timpul la universalitate.

    – uitam sa ne uitam in enciclopedii si sa vredem ca in cca 3000 de ani de civilizatie cunoscuta istoria a retinut numai vre o 2000 de nume.

    -inventam criterii de nasura aiuritoare(Dna Mungiu masoara talentul lui Plesu de exemplu prin numarul de citari in ICI)

    -Amestecam talentul cu activitatea curenta ,preferinte politice,orientari sexuale sau aparitii la televizor.

    Iese bine inteles o ciorba.

    E o ciorba la care lucram demult din care pierdem majoritatea dar cistiga impostorii.

    Rezultatele se vad. Intrebati scolitul popor roman care sunt cele mai valoroase produse romanesti si ti va raspunde prompt-Hagi,Nadia si Jiji.(scuze Oana Pepe Moni si Iri pentru ca v am omis dar nu e timpul pierdut)

  3. Rasvan lalu,

    nu imi pierd timpul sa combat idei pe net cu sau despre o persoana care spune asta>>>

    "Despre camerele de gazare sînt convins că nu au existat în mod efectiv; o serie de adevăruri ale istoriei oficiale vor sfîrși prin a fi revizuite". stiu, ne place sa avem pareri, dar uneori nu merita. apropo, citatul asta e in mod ironic cam spoiler alert, nu stiu cine mai are curiozitea sa citeasca restul textului pana la capat. trecem mai departe.

    tocmai am pierdut putin timp.

  4. tonul strident şi lipsa de maniere autohtone.

    În concluzie, aşa cum pare să se structureze de mai mulţi ani, mesajul d-lui Karnoouh nu este nici încadrabil nici utilizabil în România. Adoptarea sa de către discursul de stânga autohton este o autoiluzie: dl. Karnoouh va fi întotdeauna acolo unde stridenţa şi potenţialul de conflict sunt mai mari, indiferent de etichete ideologice, pe care de altfel, nu dă doi bani.

    Este regretabil că postarea preluată aci nu găseşte altă cale de combatere a poziţiilor teoretice ale lui Claude Karnoouh decât tonul denunţiator şi minimalizarea persoanei.

  5. Claude Karnoouh este un distins om de ştiinţă, autor al unor lucrări importante de antropologie culturală şi teoria culturii. Pentru România sunt importante lucrările sale de antrolopolgie culturală legate de societatea tradiţională rurală, modernizare, identitate naţională, etc. născute dintr-un studiu aprofundat al societăţii româneşti a anilor 80-90. Aportul său în aceste domeniu este foarte semnificativ, probabil neegalat, cel puţin sub aspectul contribuţiei unei priviri occidentale.

    Personalitatea d-lui Karnoouh mai are şi alte faţete, dintre care cea mai publică este militantismul său civic şi politic, domeniu în care a devenit un personaj foarte controversat.

    Găsind în România un teren cultural în acelaşi timp complex, efervescent, dar şi naiv şi influenţabil, profesorul Karnoouh s-a alăturat micii dar semnificativei pleiade de intelectuali occidentali care, de mai bine de 150 de ani, încearcă să structureze această cultură şi societate.

    Problema a apărut atunci când discursul radical multidirecţional al d-lui Karnoouh a venit în contact cu o realitate românească ce are cu totul alte priorităţi. Între radicalismul „umanist“ tout-terrain, născut dintr-un humus foarte specific francez şi imperativele unei Românii anomice, ce are nevoie de cadre etice simple şi clare, s-a născut o contradicţie nefericită.

    Discursul foarte complex, radical şi … franţuzesc al d-lui Karnoouh, poate fi receptat, cu variabile grade de succes, doar în socio-mediul cultural care i-a dat naştere, nu şi în România, unde în mod fatal va rămâne neînţeles, atât de cei care-l aprobă cât şi de cei care-l resping. Nu este lipsit de ironie că tocmai unul dintre cei mai profunzi cunoscători ai României a intrat într-un conflict al civilizaţiilor cu patria sa de suflet.

    În plus, am impresia că dl. Karnoouh, oricum un personaj bizar şi incomod, s-a „românizat“ în ultimii ani, cel puţin în privinţa formelor de interacţiune, părăsind afabilitatea şi civilitatea din care provine şi adoptând ton

  6. una e să-i citești, alta e să fii de acord cu ei. bref, florin se referea la altceva, găsind în ei – și nu în ponta, vanghelie sau geoană – parteneri de polemică.

  7. Deci asta este critic atac – desi nu aveam niciun dubiu, orice stangism facandu-mi greata (la propriu). Parca florin cojocariu incerca sa ne convinga sa-i citim. A nu stiu cata oara (recunostea el) cand se insala.

  8. şi cu o virulenţă înspăimîntătoare. e-n gaşcă cu Schafir, Sorin Adam Matei şi alţi frustraţi pe care i-aş bănui aflaţi deja în patologic dacă nu li s-ar zări interesul în ochi. singura preocupare reală în spaţiul public este denigrarea numelor consacrate ca Patapievici şi Tismăneanu cu unicul scop de a se aşeza ei în locul acestora. ce-i recomandă? nu contează, stînga întîi demolează. uitaţi mostră de golănie în comentarii a unuia dintre ei care se doreşte parte a intelectualităţii.

    http://voxpublica.realitatea.net/politica-societa

  9. minte abject. arată mediocritatea cu degetul, dar eludează adevărul, anume că marga este principalul vinovat pentru mediocritatea cadrelor universitare din ubb. că marga este principalul vinovat pentru sistemul clientelar şi de clan din ubb. că marga este principalul vinovat pentru perpetuarea posturilor pînă la moarte. că marga este vinovat pentru transformarea universităților, nu numai a ubb-ului, în srl-uri.

    pe poarta ubb-ului vezi mai multe necroloage decît pe poarta cimitirului. deci clar, ubb-ul este o instituţie cauzatoare de moarte.

  10. Asta ne lipsea-socialism francez, comunism italian si sud american fundamentalism islamic,combinat cu inbecilism romanesc.

    Din fericire ori cum le ai amesteca tot un fel ce combinatie Pepe+Oana iese.

    PS. Cine este Ernu si ce a produs notabil in viata asta?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *