Am citit, cu greutate, explicația dată de Iliescu nenorocirii din 13-15 iunie 1990. Am fost și eu în piață, și înainte de 20 mai, și după, și în ziua de 14 iunie. Am văzut scene de o barbarie sinistră – nu pot uita o femeie elegantă, cred că avea peste 60 de ani, într-o fustă și taior crem deschis, în față la sala Dalles, bătută cu bîtele și lanțurile în timp ce sîngele îi împroșca hainele. N-am să adaug mărturiile mele în detaliu, doar faptul că știu sigur că minerii erau conduși de civili, securiști sau altceva, în salopete noi și îngrijorați vizibil de turnura evenimentelor. Știu pentru că pe mine m-a salvat de bîtele unui grup de ortaci care păreau și beți și drogați exact un astfel de personaj. În fața Facultății de Arhitectură îi ținea pe cei trei la distanță în timp ce mă implora aproape să plec naibii de acolo. N-am sa rememorez oroarea, o face foarte bine Evenimentul Zilei.
Motivul pentru care scriu este repulsia pe care mi-o provoacă jigodia asta bătrînă de Ion Iliescu. Aș vrea să dau un răspuns argumentației lui construite cu mult efort și repetată pînă la tîmpeală în ultimii 20 de ani. Mi se pare ciudat că aproape nimeni din clasa politică nu-l contrazice și prin tăcere participă la credibilizarea unor minciuni nerușinate. Mi se pare trist că dumneavoastră, domnule Preda, vă găsiți să respectați acest blestem cu zîmbet cronic, chiar în ajunul aniversării mineriadelor. Aș vrea ca cei mai tineri să înțeleagă că aici nu e vorba de obsesiile trecutului. E vorba de personajul nefast care a furat ani de zile din viața a milioane de oameni iar unora le-a luat-o cu totul. E vorba de creatorul lui Vadim și Păunescu, de moașa Curții Constituționale care conduce azi România, de tătucul Constituției absurde care ne guvernează, de mama și tatăl lui Voiculescu, Vântu și Patriciu. De omul pentru care Cristian Preda și-a descoperit un surprinzător respect. Din capul căruia s-a născut acefalul rău de gură care își spune liberal și conduce acum PNL. Ion Iliescu e sursa unei tumori aproape mortale care a invadat viața noastră economică, politică și socială și rămîne principalul sponsor al rezistenței furioase a sistemului pe care l-a nășit împotriva oricărei reforme. Dacă România e de nesuportat astăzi e în mare parte din cauza metodei cu care Ion Iliescu a luptat împotriva oricărei forme de reformă. A înțelege asta e necesar pentru vindecare, pentru viitor.
Acest drac trist, comunist, repetă lecția pe care ne-o spune de multă vreme: E foarte neplăcut că au fost violențe în 14-15 iunie 90 dar nu trebuie să uităm că ele au fost rezultatul violențelor din 13 iunie. Aceeași teză pe care eminența ipocrită numită CTP o susținea în 90 în ziarul Adevărul pe cînd scria niște nenorociri pentru care nu-mi amintesc să-și fi cerut scuze vreodată. Am să mă refer strict la felul în care Iliescu prezintă 13-15 iunie. El își construiește scuza mincinoasă pe 3 piloni de argumentație:
1. Organizatorii violențelor din 13 iunie
Din pacate, dupa evacuarea Pietei, in cursul diminetii de 13 iunie (indiferent de stangaciile manifestate de Politie) si inceperea operatiunilor de curatire a carosabilului pentru reluarea circulatiei, spre pranz si in cursul dupa-amiezii, grupuri de rebeli, evident pregatiti, au agresat cordoanele de politisti (care nu erau pregatite pentru o asemenea confruntare) si au incendiat autobuzele acestora.
Ion Iliescu nu ne-a spus niciodată cine i-a pregătit pe „rebeli”. La vremea respectivă a spus de cîteva ori că ar fi vorba de „legionari”, acuzație de un ridicol de care acum se ferește: ce grupări legionare ar fi supraviețuit celor 50 de ani de comunism? Atunci ne dădea de înțeles că Partidele Istorice se aflau în spatele violențelor. Acum ne tot dă de înțeles că exista o misterioasă forță care organizase atacurile împotriva bieților milițieni. Niciodată n-o numește în clar. Tot timpul ne dă de înțeles că el știe dar nu spune. În realitate, după 50 de ani de comunism și represiune violentă în România exista o singură forță capabilă de a organiza teatrul violent de pe 13 iunie: Securitatea. Ceea ce s-a și întîmplat de fapt. Sînt curios dacă domnul Hurezeanu, și el respectuos la nebunie cu Iliescu acum, își mai amintește că la Europa Liberă, parcă, a fost difuzată celebra conversație prin radio între Ministrul de Interne Chițac și șeful Poliției, Diamandescu, în care primul îi spunea celui de-al doilea „Am dat foc autobuzelor conform intelegerii cu presedintele…”
Violențele de pe 13 au fost diversiuni organizate sub bagheta lui Ion Iliescu, cu directa lui îndrumare, cu scopul de a justifica valul de violență „populară” care avea să urmeze. Nu a existat nici o „forță obscură”, nici „grupuri de rebeli, evident pregătiți”. Cum de fapt n-a reușit nimeni să găsească nici pe teroriștii din decembrie 89. Același modus operandi. (Curios însă cum „forța obscură” îl apăra pe Ceașescu în 89 și pe țărăniști în iunie 90…)
2. Violența de pe 14 – reacție la violențele de pe 13.
Venirea minerilor in 14 iunie 1990 (alaturi de multi alti cetateni din judete vecine Capitalei) a fost efectul si nu cauza violentelor declansate in ziua de 13 iunie.
Am mai scris despre idioțenia absolută a acestei afirmații. Nimeni nu pretinde că venirea minerilor pe 14 ar fi fost cauza evenimentelor de pe 13! E ca și cum te-ai revolta afirmînd că focul e alimentat de benzină, nu benzina de foc! Extraordinar de profund! Fraza de mai sus e un perfect truism, dă însă impresia că spune altceva: pe 14 iunie am fi asistat la răspunsul societății (de aici adăugirea cu cetățenii din județe) împotriva pericolului de destabilizare produs pe data de 13. Problema însă e simplă: pe 14 iunie dimineața nu mai era nici urmă de violențe. Ion Iliescu nici măcar nu-și dă seama că aceasta argumentație îl coboară la logica clanurilor țigănești din mahala pentru că violențele se opriseră de ceva vreme cînd minerii au început să bată lumea la întîmplare pe stradă. Așadar bătăile și barbaria care au urmat în zilele de 14 și 15 erau în cel mai bun caz RĂZBUNARE. Minerii nu apărau nimic pentru că nimic nu era în pericol. Violența lor era total GRATUITĂ.
3. Lipsa mobilului
Toata propaganda antiguvernamentala din anii 1990, continuată de unii si astazi, evita relatarea acestor fapte grave din ziua de 13 iunie, sau le rastalmacesc, inventand tot felul de povesti ridicole pentru a pretinde ca puterea de atunci ar fi pus la cale aceste acte de violenta! (fara a-si pune macar intrebarea: ce interes ar fi avut, dupa o victorie atat de clara la alegerile din 20 mai?)
Aici perfidia politrucului capătă nuanțele discursului unui criminal de geniu: Nu-i așa că nu avea nici un motiv? Doar era învingătorul! În realitate dacă ne amintim ce s-a întîmplat în primăvara lui 90 Iliescu avea chiar multe motive să organizeze o astfel de înscenare. Să recapitulăm:
– Pe 28 ianuarie are loc o demonstrație anti-comunistă care contesta dreptul foștilor activiști de a conduce țara. Iliescu reacționează și începe un program de anihilare a opoziției anti-comuniste. Iliescu se temea încă din ianuarie 90 că ar putea pierde prea multă putere în favoarea partidelor istorice.
– Primul pas: venirea minerilor în 29 ianuarie, a doua zi. Primul val de violență îndreptat împotriva partidelor istorice cu rol de intimidare.
– Pasul 2. Pe 1 februarie se agreează formarea CPUN, organism provizoriu de conducere, în care foștii membri CFSN aveau 50% iar partidele noi înființate 50%. Partidele noi sînt în majoritate partide de buzunar menite să reducă prezența partidelor istorice in CPUN la o cantitate neglijabilă.
– Pasul 3. În 6 februarie 90 se constituie Frontul Salvării Naționale, din CFSN, organism provizoriu de conducere înființat la sfîrșitul lui 89, despre care Iliescu a spus clar că nu va participa la alegeri. Așadar în CPUN, FSN avea 50% restul de 50% fiind în majoritate marionete sau aventurieri. FSN decide să participe la alegerile din 20 mai cu candidatul la prezidențiale Ion Iliescu. Decizia va face pe mulți intelectuali din CPUN să se retragă.
-Pasul 4: Pe 9 februarie 90 Răzvan Theodorescu e numit în funcția de Președinte al Radioteleviziunii române. Pentru cei care nu au prins vremurile, RTV era singura sursă de informare în masă iar controlul ei reprezenta de fapt controlul electoratului. Rolul ei va fi crucial în felul în care Iliescu a cîștigat alegerile din 20 mai. Theodorescu a ordonat întreruperea emisiei pe 13 iunie fără a avea vreun motiv real s-o facă, altul decît a simula că „libertatea” e atacată.
Pe 22 aprilie ia naștere Piața Universității, o mișcare strict anti-comunistă, civică și pașnică. Urmează aproape două luni de proteste zilnice, episodul cu „golanii”, alegerile din 20 mai. Piața Universității a fost pentru Ion Iliescu precum scuipatul pe care Adrian Păunescu l-a primit pe obraz la sfîrșitul lui 89, numai că zilnic, săptămîni la rînd. Greu de suportat și mai ales greu de explicat determinarea celor din Piață.
Privind în spate e evident că Iliescu a avut o uriașă problemă de LEGITIMITATE. Am putea noi să-l întrebăm, dacă era atît de sigur pe el, de ce s-a luptat cu atîta îndîrjire împotriva partidelor istorice încă din ianuarie? E simplu: Dacă societatea civilă ar fi avut controlul RTV, dacă partidele istorice n-ar fi fost intimidate și excluse din exercițiul puterii, Iliescu s-ar fi confruntat cu posibilitatea unui Parlament ostil. Ar fi cîștigat probabil alegerile din 20 mai dar nu cu 80% și ar fi avut mari probleme în a controla puterea. Miza lui Iliescu în iunie 90 era viitorul, nu trecutul! Politrucul avea nevoie să dea un semnal clar că el deține puterea absolută, să-și marcheze teritoriul. Și avea nevoie de asta știind că uriașa susținere populară de care s-a bucurat la începutul lui 90 era prea volatilă, fiind întemeiată pe minciună și dezinformare. Așadar FRICA de a pierde puterea era mobilul lui Ion Iliescu. Iar ținta sa a fost deligitimarea partidelor istorice. Lucrurile i-au reușit. Pînă în 1995, la moartea lui Coposu, țărăniștii și liberalii au fost doar o glumă.
M-am gîndit, domnule Cristian Preda, că v-au scăpat nuanțele astea cînd ați afirmat că îl respectați pe Ion Iliescu. Sau cînd numiți nenorocirea de atunci „cea mai mare eroare politică a lui Ion Iliescu„. Sînt curios, dacă ați fi luat o bîtă în cap în iunie 90 și ați fi plecat din țară după cîteva săptămîni de spitalizare jurîndu-vă să nu vă întoarceți niciodată, ați mai fi numit întîmplările respective „eroare politică”? Ați mai fi avut acum același respect pentru „adversarul politic” Ion Iliescu?
PS: E de citit și interviul lui Tismăneanu din hotnews, el e, evident, mai documentat decît mine.
UPDATE: foarte bine documentat siteul IICCR despre mineriade. Felicitări echipei de acolo. Printre altele găsiți o cronologie mai extinsă și mai precisă decît a mea, una care lămurește mai bine motivele lui Ion Iliescu.
Iliescu a zis anul trecut ca in piata erau 100 de oameni care faceau scandal si ca cei 20 de MII de mineri au venit la Bucuresti din PROPRIE VOIINTA, constiinta sociala !!!
:-))) ahahaha
Nu stiam daca sa rad sau sa intru prin televizor ca Neo din Matrix si sa-l strang de gat…
Domnul Preda urmeaza un curs specific celor ce vor sa acceada dar nu-si recunosc fatis obedienta. Ca sa fii pres in fata unuia ca Traian Basescu trebuie neaparat sa ai cel putin respect pentru unul ca Ion Iliescu( in fond Iliescu e tatal tuturor celor ce-l injura sau respecta azi, din politica). Se intreaba cineva ce fel de conducator ar fi fost Basescu atunci pe vremea aceea? Dupa cum se poate observa felul in care el vede rolul sefului de stat cred ca l-ar fi impins pe Cozma cat colo, conducand el insusi minerii.
test
Draga Florin,
Excelent articol! Felicitari! Ti-am trimis ceva prin transfer.ro
Este adevarat ca dl. Iliescu ar fi luat totusi cca. 60% din voturile exprimate.
O explicatie a celor 80% de voturi acordate dlui. Iliescu ,este ca membrii comisiilor de votare au fost in mare ,tot cei dinainte de 89.Si aia stiau sa numere…
De ce nu ma mira pozitia domnului Preda? De ce nu ma mira lipsa de maturitate a vedetei maneliste?
Populism ieftin.
Fara cuvinte. Reverenta…
"banalizarea raului" poate oricind sa-l aduca inapoi pe Ion Ilici Iliescu
E prima data cînd "politicianul reformist" ,profesor de politologie , dl.Cristian Preda mă dezamăgeşte cu toleranta inacceptavilă pt. nomenclaturistul Ion Ilici Iliescu
Domnule Cristian Preda "banalizarea raului" poate oricind sâ-l aducă înapoi pe Hitler ,Stalin sau PolPot…dixit
Cristian Preda a participat entuziasmat la lansarea volumului MARELE SOC (dialog VTismaneanu cu Ion Iliescu). Tot CPreda s-a inscris in PCR la 21 de ani si trimitea inainte de 1989 telegrame de felicitare pentru Ceausescu:
http://4.bp.blogspot.com/_0fRzyX-JoL4/Sifbkf_Bs2I…
Nu m-ar mira sa aud ca dl Preda respecta politic nu stiu ce actiune a dictatorului Ceausescu, in pofida unor mici derapaje antidemocratice… Preda este Severinul PDL-ului.
Cred ca ultima data aici te-am criticat, dar de datat asta mi-a placut postul asta, mai bine nu puteam nici eu sa o zic 🙂
eh, ideea e ca, parafrazand un fost presedinte frantuz, d-l Preda "a perdu une bonne occasion de se taire".
care or fi motivatiile nu mai conteaza.
mai mult dureaza gustul de tzeapa…
@gabhry_el:da, minerii chiar au cascat creierii golanilor. la propriu, cu bata.
http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/Ion_…
ceva material nou pentru un plus de respect
"cască creierul" 😀
mi-a plăcut
pentru unii, minerii lui Iliescu au căscat creierii "golanilor" degeaba
Preda este iedul de sub copaie, care spune lupului: "Noroc, nănaşule !".
Voi fi observator de acum incolo. E clar ca percepem diferit lucrurile. Numai bine.
mie personal mi se urca singele in cap cind il vad pe iliescu.nu-s atit de cerebrala si analitica cind vine vorba de el.nu pot si nu vreau sa fiu atenta la nuante si subtilitati de genul ‘respect ca si adversar politic’ .el nu e adversar politic pentru ca adversitatea politica implica by default o doza minima de fair play.nu este cazul la iliescu.el nu are cum sa fie respectat ca adversar politic pentru ca nu respecta regulile jocului.el si-a facut singur jocul lui, cu regulile lui.ca talibanii.Sint de acord cu nemo cind spune ca ura apare cind nu exista justitie.ca jegul asta de iliescu e deasupra ei,deasupra noastra.nu ca ar fi singurul, dar e si extrem de sfidator si arogant in privinta asta.si doarme foarte linistit .si cind il mai vad cum da lectii de branding si e aplaudat simt ca imi ies pe nas ca la dinozaurasii animati niste bulboane de energie violenta din toti rarunchii.
nu sint atit de nobila si apgradata spiritual ca sa fac judecati calme in privinta lui si sa fiu detasata emotional.si nu sint implicata personal in nici un eveniment gen revolutie/mineriada.dar nu pot sa nu zic de fiecare data ca as vrea sa -l vad inchis si torturat ca in evul mediu.as da cu bota in el ca in hotii de cai.si nu mi-e rusine de asta si nici nu incerc sa o pun in forme mai controlate.inca o data: as da cu bota in el daca as putea.
@bassesco: nu se poate construi nimic pe putregai si minciuna, boushorule, indiferent ce prioritati sint acum.nu se exclud una pe alta justitia si prioritatile alea a tale.iliescu a iesit presedinte de 3 ori din cauza mamelor si tatilor tai de turma.girul dat prin votul lor nu inseamna ca-l absolva pe iliescu de vina, bai little ferdinand.casca ochii si creierul la ce scrie florin daca tot esti aici
basseco>chiar daca au pensionari acasa inflatia si marirea impozitelor tot le vor manca veniturile. si lor, si pensionarilor.
sau tu ai lipsit la partea cu aritmetica a explicarii crizei?
asa ca ideea asta ca vezi doamne nu putem taia pensiile si salariile ca mor astia de foame e de o ipocrizie extrema. alternativa la scaderea asta e incetarea platilor pensiilor si salariilor dupa o perioada. fascinanta solutie!
Florina
nu neapărat
pentru că fîlfîie un fluture în Japonia şi începe vijelia în Madagascar
tocmai asta voiam să spun: că nu eşti ferit niciunde
te ia pe sus din spate, din lateral, pe dedesubt, nici nu mai ştii exact de unde
de ce au votat romînii 80% Iliescu?
nu ştiu nici ei
Florin>excelent comentariu.
stau si ma intreb insa daca cei ce pica intr-o capcana asa de simpla au capacitatea de a o recunoste ca atare.macar atata lucru. mai degraba cred ca vor continua sa formuleze teorii savante, pedante si deseori ridicole pentru a-si justifica atitudinea in loc de a si-o adapta situatiei.
cand te porti frumos si defensiv cu golanii nu vei obtine acelasi lucru din partea lor. te vor ataca si mai mult, vor rade si mai mult de tine, iti vor cere si mai mult, te vor simti slab si gata sa cedezi.
fie nu ai nici o treaba cu ei fie le faci fata.
Domnule Preda, respectul trebuie acordat cu parcimonie.putini il merita. si nimeni nu-l castiga usor.
dumneavoastra sunteti pe cale mai degraba sa il pierdeti decat sa il condolidati.
@gabhr_el,
politica asta corecta da, de regula, peste cei care se asaza in calea ei.
Domnule Preda,
nu rataţi ocazia să-l respectaţi pe "domnul" Fenechiu:
http://www.mediafax.ro/politic/fenechiu-singura-s…
face ravagii politica asta corectă
nici nu te-aştepţi cînd dă peste tine şi te-apuci să gîndeşti aşa
🙂
@estu : Din aia 7000 de votatni, cati au parinti pensionari pe acasa? le dai tu banii taiati de Basescu?
Economia Romaniei sta in pensiile saracilor? Sau iti doresti sa mergi maine la sampanie cu Udrea?
@bassesco: moncher, aici e un site de dreapta, in caz ca n-ai observat. Exista siteuri de stinga unde ai fi mai confortabil. In general e nasol sa intri la om in casa si sa-i critici mobila, copii, mincarea si nevasta. Asa ca daca ai sa insisti, fara suparare dar vorbesc cu Dictatorul sa te modereze.
TOF>bine punctat. si poate ii spui lui theophylle ca a batut complet campii cand m-a banat. interpretarea pe care a dat-o spuselor mele a fost absolut halucinanta, cum dracu a dedus ce a scris el acolo sfideaza logica. ma rog, nu sufar eu de asta. il citesc in continuare.dar asa, ca chestie.
Dumnezeule ce guvern kilometric era. Fiecare sa o puna de un minister. Maiculita, daca adunai si secretarii de stat iese de un regiment de fesenisti.
Propun ca noua mineriada sa o facep pe un transcontainer.
Revenind, domnule Preda, dumneavoastra aplicati standardele de gentlemani cu niste indivizi ce v-ar controla la jugulara fara emotii.
Cand va exprimati atat de fair, amintiti-va cum va ridicati din emisiunile TV de scarba si lipsa de masura. Ei, electoratul dumneavoastra e cam in aceaiasi situatie cand discutam de iliescu.
Cel mai bine ar fi sa nu cadeti in paradoxul razboiului din Vietnam, unde se lupta pe un singur culoar aerian. Nu de alta dar Antonescu a spus clar ca ei trateaza politica ca un razboi, fara scrupule. Cu manusi veti ajunge si bataut si cu banii luati. E bine ca sunteti moderat, aveti standarde inalte si provocati emotie. Dar nu exagerati fata de monstrul iliescian ca ni se intorc mortii in morminte.
Discutia de aici si raspunsurile lui Preda mi-au adus aminte de ce-mi spunea un bun prieten cu ani in urma: "Mai, daca te scuipa o tiganca pe strada si te apuci sa-i citezi din Kant si Aristotel inseamna ca esti nebun, nu elegant. Ori ii arzi una, ori o ignori, te stergi si pleci mai departe. Nu te apuci sa-i tii lectii" Ei bine, asta e problema "pedagogilor" in politica. Cam toti cei care au trecut pe la catedra si ajung in arena politica continua sa actioneze ca si cum ar fi in fata clasei. De aici o adevarata obsesie pentru eleganta, una care l-a facut marioneta securistilor pe Emil Constantinescu. Si care acum il umple de ridicol. Aceeasi "eleganta" de origine narcisista e si la originea derapajelor lui Preda. Profesorul e si un actor, desi unul prost, care ajunge deseori sa fie devorat de propriul rol: nu rareori intilnim "profesori" din care n-a mai ramas decit accentul declamatiei si postura teapana, cautata. E ceea ce a ajuns Emil Constantinescu acum. El a fost controlat la jugulara de securistii carora le perora despre valorile eticii. Vanitatea nemasurata e principala arma prin care securistii au distrus partidele istorice. Aici e de scris un tratat, nu un comentariu.
flrin>ai dreptate.
ce telefon are doamna Teo Trandafir? am cunostinte care au votat-o si vor sa-i puna intrebari. a fost aleasa acolo cu votul celor ca mine, nu cu votul majoritar al pensionarilor. interesul celor ca mine este o economie functionala si puternica. asa vom putea palti si pensiile. ceea ce propune domana Trandafir este distrugerea oricarei sperante de redresare. nu de asta am votat-o. nu am votat-o ptr cresterea taxelor si ptr cresterea inflatiei. si asta va fi efectul imedait al trecerii motiunii de cenzura.
are de dat explicatii. celor ca mine, nu PSDului.
Asa e. imi pare rau. Tot consider ca mineriadele nu mai trebuie comentate de parca s-ar fi intamplat acum 2 zile. Avem alte prioritati. De exemplu mizeriile din seara asta din Parlament pentru judecatorul CCR sau motinuea care trebuie sa treaca maine.
domnule Preda pentru doamna Teo Trandafir aveti respect?
e bine sa fie pluralism, mai multe opinii, sa nu fie cumva dictatura, nu-i asa?
nu ar fi bine sa va dati eventual si dumneavoastra demisia din PDL si sa candidati, daca mai aveti chef, in nume propriu? sau pe listele domnului Voiculescu.
de fapt ar fi si mai bine sa va dati demisia si din parlamentul european.uitati, oamenii de aici nu vorbesc cu prea mult respect de dumneavoastra? poate tocmai din cauza ca nici dumneavostra nu ne respectati opiniile, efortul si intelgenta?
pe baza carora ati fost alesi, atat dumneavoastra cat si apriul dumneavoastra, doamna Teo Trandafir?
@estu si altii interesati: cind am spus in titlu "Cu foarte putin respect" asta nu insemna "deloc". Pina la urma Preda a facut o afirmatie, una mai grava pentru mine decit pentru el, dar ea ramine o simpla afirmatie. Preda si-a facut un brand din a fi provocator si nu trebuie acuzat pentru asta. Din contra, a stiut sa se faca bagat in seama. Acum a sarit calul aiurea si eu unul sint profund dezamagit. Lucrurile trebuiau spuse. Sintem insa in teritoriul vorbelor. Ce il va defini pe omul politic Cristian Preda sint faptele, alegerile pe care le va face. Pentru asta trebuie sa mai avem putina rabdare, eu unul inca sper la mai mult decit de la Oltean, Berceanu sau Teo. Si in cazul Teo, problema nu sint vorbele ci faptele…
adica minerii n-au venit cu vaporul? ce mama dracu' bai, nedo, stricasi bunatate de acuzatie
băsescu era secretar de stat la transporturi. la navigaţie. nu avea nici o legătură cu trenurile.
Ministru secretar de stat, preşedinte al Comisiei Naţionale pentru Standarde şi calitate – Mihail Victor BURACU
Preşedintele Oficiului pentru Administraţia Locală, cu grad de ministru secretar de stat – Costică BĂDESCU
Ministru secretar de stat în Guvern – Ovidiu Adrian MOŢIU
asa ca, mai usor cu dezinformarea pe scari!
@bassesco,ia priviti cine era ministrul transporturilor atunci. este ca nu va mai amintiti de burada? corneliu burada. (dar asa este la mincatorii cu polonicul)
Componenţa Guvernului provizoriu 26 decembrie 1989 – 28 iunie 1990:
Viceprim-ministru: Gelu Voican VOICULESCU
Viceprim-miniştri: Mihai DRĂGĂNESCU, Ion Aurel STOICA, Anton VĂTĂŞESCU
Ministrul de interne: Mihai CHIŢAC, Doru Viorel URSU
Ministrul afacerilor externe: Sergiu CELAC
Ministrul justiţiei- Teofil POP
Ministrul culturii- Andrei PLEŞU
Ministrul învăţământului- Mihai ŞORA
Ministrul cultelor- Nicolae STOICESCU
Ministrul apărării naţionale- Nicolae MILITARU, Atanasie- Victor STĂNCULESCU
Ministrul economiei naţionale – Atanasie-Victor STĂNCULESCU
Ministrul agriculturii şi industriei alimentare- Nicolae ŞTEFAN
Ministrul energiei electrice – Adrian GEORGESCU
Ministrul industriei chimice şi petrochimce – Gheorghe CARANFIL
Ministrul industriei electrotehnicii, electronicii şi informaticii – Anton VĂTĂŞESCU
Ministrul industriei metalurgice – Ioan CHEŞA
Ministrul petrolului – Victor MUREA
Ministrul industriei uşoare – Constantin POPESCU
Ministrul industriei construcţiilor de maşini – Ioan Aurel STOICA
Ministrul geologiei- Ioan FOLEA
Ministrul minelor – Nicolae DICU
Ministrul industriei lemnului – Ion RÂMBU
Ministrul apelor, pădurilor şi mediului înconjurător – Simion HÂNCU
Ministrul poştelor şi telecomunicaţiilor – Stelian PINTILIE
Ministrul comerţului exterior – Nicolae M. NICOLAE
Ministrul turismului – Mihai LUPOI
Ministrul transporturilor – Corneliu BURADA
Ministrul sănătăţii – Dan ENĂCHESCU
Ministrul muncii şi ocrotirilor sociale – Mihnea MARMELIUC
Ministrul sporturilor – Mircea ANGELESCU
Ministrul construcţiilor – Alexandru DIMITRIU
Ministru secretar de stat, preşedinte al Comisiei Naţionale pentru Statistică – Petru PEPELEA
Ministru secretar de stat, preşedinte al Comisiei…
mda, tare Lazaroiu. nici el nu banuia ce repede i se va implini profetia.
http://www.gandul.info/news/lazaroiu-consilier-pr…
din pacate, ziarul Gandul iar nu citeaza sursa 🙂
Voi sunteti intregi la cap? Credeam ca am stabilit ce a fost la Revolutie si la Mineriade. Daca tot il infierati pe Iliescu, faceti o analiza de 5 minute si vedeti cine a pus la dispozitie trenurile pentru a aduce minerii. Cumva Domnul Basescu? Dar normal ca asta nu mai conteaza. Iliescu e de vina pentru jegul actual in care ne aflam.
Daca Iliescu e criminalul poporului roman, de ce a iesit presedinte de 3 ori? A furat voturile ca Basescu sau ce?
TREBUIE DATĂ ÎN VILEAG TOATĂ FILIERA CARE A PROPUS-O PE TEODORA TRANDAFIR CANDIDAT PDL.
ĂŞTIA SAPĂ PARTIDUL.
Dacă punem şi aluzia lui madam Macovei cu "un nou partid", ducă-se !
Să îşi facă secta Sor…ăăăhmmm din PDL partid propriu!
bine, lăzăroiu a zis că teo pleacă din pdl, nu şi că votează pentru moţiune. îl face de rîsul lumii, o să se zică că n-are cuvînt.
@nedo: de risul lumii se face Teo. E clar ca o face doar ca sa plece din PDL si n-are nici o treaba cu pensiile. Pronosticul lui Lazaroiu era PC. Sa vedem. O astfel de pirueta la mai putin de doua luni dupa ce ai fost ales e o nesimtire cam mare. Sin curios cum va comenta Preda situatia. Pentru ca oricit de dezamagit as fi nu-l cred in stare sa plece la PC. Nici macar sa plece din PDL.
@Riddick: mai lasa-ne frate cu Soros, ca ne-ai ametit. A ajuns ala cauza tuturor relelor din PDL. S-o fi deghizat in Videanu si Berceanu, mai stii?
http://www.gandul.info/puterea-gandului/piata-uni…
CTP
Dacă e vorba de "noul partid", e mort din start.
Mi-e că şi madam Moţoc va fi o dezamăgire, nu îmi dau seama cum dracu' are încredere PDL într-un fost funcţionăraş ONU, pe o poziţie ocupată pentru 9 ani.
Nu le vine mintea odată la cap, merg cu oaste de strânsură…
hop ȘiSulea cu un comentariu: http://voxpublica.realitatea.net/politica-societa…
efectul "Moţoc" la Curtea Constituţională:
http://img337.imageshack.us/i/50147978.jpg/
"protejata" d-lui Preda, Teo Trandafir, voteaza si dansa motiunea["Teo Trandafir voteaza motiunea, dar vrea ca Boc sa ramana in functie", ziare . com] .
trecand peste palitura de osanda la adresa logicii, cu accente caragialenesti("votez motiunea, dar sa ramana Boc in functie", sa mai amintim ca d-l Preda declara recent ca nu e de acord cu masurile de austeritate.
trecand din domeniul faptelor/argumentelor, in cel al speculatiilor, as putea sa spun ca e un joc la dublu, care poate are la baza recentele sondaje care indica prabusirea in sondaje a PDL-ului, respectiv cresterea PNL-ului.
in fond si la urma urmei, Crin Antonescu a declarat de vreo 2-3 ani ca Iliescu merita respect..
In cazul Trandafir e de recitit acest articol al lui Lazaroiu: http://blogary.ro/2010/04/teo-va-pleca-din-pdl/.
http://www.ziare.com/politica/motiune-cenzura/teo…
miiiiiiiniiiuuuuunaaaaaaaaaaaat! si v-a zis Basescu in 2003: inchidetzi portzile partidului! dar cine sa-l asculte?!
http://bestiar.blogary.ro/2010/05/26/andon-turnan…
care-i bator-ul?
eu tot zic că e mai bine pisicuţa decît bator
citez din Baltagul (aproximativ), episodul in care femeia victimei este cu baltagul ridicat de-asupra capului criminalului: "iarta-ma, femeie!", "Dumnezeu sa te ierte, ca eu nu te pot ierta. Ce scrie pe baltagul aista, copile". "singe, mamuca, singe".
TOATA cariera lui Ion Ilici Iliescu este o dira de singe – de la studentzii distrusi pe vremea cind era politruc UASCR, pina la victimele mineriadelor. sa-l ierte pe Ilici doar aceia care nu vad singele de pe baltagul cu care a nenorocit sluga KGB-ului Romania.
@Marius, pai ce ne facem, ca uite eu am impresia ca tocmai altii pervertesc valorile…
punctual, care sunt valorile pervertite de Florin, cu exemple.
V Tismaneanu afirma ca Ion Iliescu ar trebui condamnat pt crime impotriva umanitatii. Mie mi se pare o declaratie destul de "strong", venind de la cineva care 'stie despre ce vorbeste'. stie ce vorbeste pt ca d-l Tismaneanu are cam 197 de articole publicate, mai ales despre "valorile comunismului".
You entered: TISMANEANU V
Name searched as: TISMANEANU V
Step 2: You can select an author name variant to change your search (optional).
Author Record Count
You entered: TISMANEANU V 197
Increase Results: TISMANEANU V* 197
Total records: 197
Nu cred ca d-l Tismaneanu poate fi acuzat de "ura" sau "valori pervertite, forme distorsionate, lipsa măsurii".
Domnule Cristian Preda,
Si inca ceva.
Spuneti ca Ion Iliescu, la si dupa momentul 2000, era altceva decit acelasi in anii '90. Puteti detalia?
De asemenea, considerati ca Ion Iliescu a invatat ceva in acesti 20 de ani. Puteti, de asemenea, detalia?
In final, ma intereseaza ce va face sa-l considerati pe Ion Iliescu un pilon al democratiei?
O marturisire: cind va adresati, mai sus, cu respect, domnului Florin Cojocariu, pe care eu il respect, am simtit golul din spusele dumneavoastra. Aceasta din cauza ca dumneavoastra il tratati cu respect si pe Ion Iliescu. Ca sa nu ziz mai rau, ca alaturarea celor doi imi pare jignitoare la adresa domnului Cojocariu.
hai că avem şi o veste bună
http://www.realitatea.net/newsin-iulia-motoc-alea…
o vom discuta mai tîrziu
Domnule Cristian Preda,
Nu este vorba despre distinctia dintre ura si respect, este vorba de distanta dintre ura si respect si despre ce altceva putem simti pentru I.I. intre ura si respect, excluzindu-le pe amindoua. Eu nu il urasc pe Iliescu.
Apoi, pentru a nutri respect pentru cineva, am nevoie de o fapta, un gest, o vorba cel putin, care sa trezeasca in mine acel respect. Nu gasesc absolut nimic la Iliescu care sa ma faca sa-l respect. Exista oameni pe care ii respect. Daca l-as alatura lor pe I.I., consider ca le-as nega lor faptele, gesturile, vorbele pentru care ii respect.
Cred ca goliti de continut cuvintul respect atunci cind il asociati lui I.I., dintr-un soi de corectitudine politica pe care o consider extrem de daunatoare. Spun aceasta pentru ca afirmati ca o cultura democratica se hraneste si din respect. Corect. Dar depinde fata de cine nutrim acel respect. In cazul I.I., s-ar putea sa devina vorbe goale si "cultura democratica".
Nu, Florine. Nu trebuie să fim de aceeaşi părere. Nu mă îndepărtează opiniile contrare, ci dimpotrivă, mă atrag. Mă îndepărtează doar valorile pervertite, formele distorsionate, lipsa măsurii.
Domnule Preda,
Domnule profesor,
Comiteţi o eroare. 🙂
De ce opuneţi ura respectului (şi invers) ca să vă justificaţi respectul?
Non-ura nu obligă la şi nu înseamnă doar respect.
Aşa cum nu obligă la dragoste.
În categoria non-urii intră şi indiferenţa. Sau dispreţul.
Spuneţi că aţi depăşit ura şi scîrba.
Dar sunteţi vindecat şi de indignare? Nu vă mai simţiţi lezat de acest sinistru personaj?
Eu unul consider că a lezat tot timpul, inclusiv după 2000, şi lezează încă un întreg popor.
Şi chiar dacă n-ar mai fi făcut rău după 2000, crimele din '89 şi '90 sunt imprescriptibile.
Dar poate că dvs. aveţi dubii şi aşteptaţi o decizie a Justiţiei.
Bag de seamă că nu ajunge responsabilitatea morală.
D-le Preda, dacă l-aţi urît vreodată pe Ion Iliescu, l-aţi urît degeaba.
Mihai,
hai s-o lasam moale cu cei care se simt vindecati de Ceausescu si Iliescu. E ca si cum o curva ti-ar da herpes si dupa aia tot o cauti la un pahar de vorba. It's a fucked up situation!
Ura e normala in acest caz.
Eu cred ca e de dorit ca mai multi sa aiba atitudinea lui Preda. Personal nu ma pot include in categoria asta, il urasc pe Iliescu la modul personal, nu pot lua distanta…Dar mi se pare ca o atitudine mai putin fanatica si incarcata e mai utila. Spatiul e suficient de incarcat de atitudini viscerale de una sau cealalta din parti. Cristian Preda face nota discordanta in peisaj dar mie personal imi place din ce in ce mai mult.
Am văzut clipul facut de ISPR, cu "respectul", şi acolo, singurul alib…ăăă, argument "valabil" era că în 2000, Ilici ar fi fost un "pilon al democraţiei", adică de-aia a trebuit votat, ca să nu iasa presedinte CV Tudor. Care CVT tocmai de Ilici a fost creat ca personaj politic. Îmi amintesc pe timpul lui Văcăroiu, mai demisionau unii de pe la PRM şi PUNR, să aibă FDSN majoritate cu "independenţi", nu cu comunişti.
Ori, tocmai Emil Constantinescu a creat situaţia aceea, facând anunţul ca nu va mai candida, făra a se consulta cu partidele care l-au susţinut.
Deja era târziu pentru o repliere, răul începuse încă de la instalarea lui Radu Vasile ca premier.
@aurelian: este o sofistica aici, dpdv meu mi se pare clara distinctia.am zis mai sus.
@anarchix: e o societate bolnava. una in care "ei" scapa mereu, fie ca e seful local al politiei, politicienii spalati de ANI la CCR, sau Iliescu, tratat mai proaspat de adversar. exact ca in "bancul" ala vechi cu pestera: oamenii nu stiu ca poate sa existe si Justitie.
iar cate unul care ar trebui sa fi iesit sa povesteasca despre lumina "de pe afara", vine si arunca cu perdele de fum, despre "respectul pt adversar".
Si asta ne duce un pic la calitatea de oameni normali a romanilor. Pai nici macar o placinta in fata? Nici macar un ou? Nimic? Un mortii m.. ? O aia a m… ?
Pana si boul ala de C-tinescu a primit niste cerneala in fatza si nici n-a prea meritat-o…
Hai ca plec. Destui nervi luni dimineata.
ma refer la drepturile cetatenesti/sociale, etc, nu la drepturile omului…
poti sa-l respecti pe Iliescu ca om, dar nu ca cetatean. cam asta e falsitatea in argumentatiei "respectului pt adversarul Iliescu".
cand il pui pe Iliescu adversar, ti-ai cam dat cu tesla.
prin astfel de abordari, ILiescu va scapa pana si de o condamnare "morala".
Domnule Preda respect banuiesc ca aveti si pentru ralizatorii de la Antene si de la Irealitatea care fac albie de porci orice persoana decenta,care distrug orice incercare de reforma in tara asta.
deseori e mult mai potrivita delimitarea ferma de actiuni sau de persoane, nu trebuie sa fim clone ale Maicii Tereza.
cu o atitudine din asta defensiva si impacaciuitoare le dati credit.
iar ei nu cedeaza nici un milimetru. ilustra strategie!
o = un.
Ce fac nervii din om …
@Nemo: si cum stam cu respectul fata de principii, totusi?
Moral, il putem numi pe iliescu si criminal si vinovat si orice… insa, pentru a-l numi "criminal la propriu", ne lipseste un lucru: o hotarare judecatoreasca definitiva
Tot moral, suntem prea multi vinovati de situatie chiar daca nu constientizam. Suntem vinovati ca am acceptat sa treaca 20 de ani fara ca individul sa raspunda… stii cati oameni au fost ieri la minunatul mars? vreo suta si ceva… sa fi fost inca din 90 si pana azi, de fiecare data, 100.000, nu cred ca procurorii ar mai fi avut tupeul sa ingroape cazul iar iliescu sa scrie carti
In rest sunt de acord si cu Florin dar si cu Cristian Preda. Pana la urma nu vad antagonismul din pozitiile lor
@ Nemo,
sa mor daca mai pricep ceva cand aud rahaturile astea din RO. Exact oamenii ca astia ma fac sa-mi doresc pana si o job de trucker in State.
@nedo,
JUSTÍȚIE ~i f. 1) Totalitate a instanțelor judecătorești și a legilor unui stat. ♢ A chema (sau a se prezenta) în fața ~ei a cita (sau a se prezenta) la judecată. 2) Activitate a instanțelor judiciare ale unui stat; exercițiu al puterii judiciare. 3) Principiu moral având ca esență conformitatea cu adevărul. 4) Caracter just; echitate; justețe. [G.-D. justiției; Sil. -ți-e] /<lat. justitia, fr. justice
uite asta realizezi:
3) Principiu moral având ca esență conformitatea cu adevărul. 4) Caracter just; echitate; justețe.
asta, dincolo de "principiu", are valoare directa ca invata omul ca nimeni, nimic nu ramane nepedepsit. ca nu poti sa faci diverse chestii, de la crime impotriva umanitatii-ca sa-l citez pe V Tismaneanu-, pana la evaziune fiscala marca Patriciu.
problema e cand apare sofistica "respectului". "ura nu e buna, trebuie sa-ti respecti adversarul".
tocmai, "ura" apare exact pt ca NU EXISTA JUSTITIE. cand vezi ca un individ sinistru "scapa", ca este "tratat ca adversar". societatea in care un astfel de individ este tratat "egal", inainte de-as fi ispasit pedeapsa, este o societate bolnava, nefunctionala.
Domnu' Preda,
adversari sunt doi oponenti care pleaca de pe picior de egalitate, fie ea fizica sau morala. Adversari au fost Montgomery si Rommel, Obama si McCain. Cand spuneti adversar ar trebui sa va referiti la un oarecare spirit de fair-play.
Mergeti dom'le la o partida de sah sau table in Cismisgiu, daca vi se pare ca a-l lua de gat (de ce nu si la propriu) pe acest KGB-ist vi se pare prea … necavaleresc. M-am saturat sa vad oameni de paie in rahatul ala de politica romaneasca. Mergeti mai bine la studentii dumneavoastra si spuneti-le: "capul plecat sabia nu-l taie!".
Dle Preda,cum rămîne cu reciprocitatea respectului?Ce valoare poate avea respectul unilateral,mai ales pentru un „adversar” care încalcă absolut orice regulă a „jocului”, tranformîndu-l într-un război total?
nemo
şi ce rezolvi?
@Florin, felicitari. Reasezi lucrurile in ordine.
d-le Preda, daca tot ati comentat, permiteti-mi si mie sa comentez:
1. Iliescu este un criminal, la propriu, apropo de
a) executia Ceausestilor, ca poate aflam si noi mai multe despre "agenturili straine".
b) mortii din decembrie '89, nici pana azi nu s-a aflat cine sunt teroristii aia cu care a fost tinuta o tara intreaga in suspans, ca sa nu spun o lume intreaga.
c) mortii de pe 13-15 iunie.
d) e un criminal "la figurat", pt situatia Romaniei de azi, descrisa atat de bine de Florin/M-me Blogary mai sus.
2. Deci, Iliescu trebuie tratat ca atare, ca un criminal. Nu e vorba de ura, e vorba JUSTITIE. Stiu, da mai bine sa acuzati de "ura", dar reiterez ca NU e vorba de ura.
3. Avand in vedere argumentele de mai sus, ca sa-l consideri pe Iliescu "un adversar", trebuie sa cobori la nivelul lui, adica sa tratezi cu un criminal de la egal la egal, ca doar de aia-i "adversar".
4. Dand girul unei astfel de persoane, ii cam dati un cec in alb, il spalati, il apretati si-l calcati in numele unor principii obscure pe care incercati sa ni explicati.
Daca nu am eu dreptate,, recititi interviul d-lui V Tismaneanu. D-lui este totusi o autoritate in materie si spune cam aceleasi lucruri pe care le-am spus si eu.
http://www.hotnews.ro/stiri-politic-7422554-video…
"cu respect",
Dle Cojocariu,
Nu mi-a scăpat distincţia dintre ură şi scârbă. Cred, de altfel, că unii nu vor putea abandona scârba sau, după caz, ura. Eu le-am depăşit pe ambele. Mă simt vindecat de Ion Iliescu. Nu vreau să stârnesc vreo polemică. Mi-ar părea rău să vă fi dezamăgit sau să vă dezamăgesc acum, când vă spun că, pentru mine, demnitatea umană înseamnă şi iertare. Cu acelaşi respect,
Şi primim „respect” 😆
incep sa simt in propria persoana personala urme de respect ptr Stalin, Hitler, Dan Voiculescu, Micky Spaga si bucatarii care fura din mancarea bolnavilor.
Respectati, respectati, respectati!
Noi vrem respect 😆 😆 😆
Dle Cojocariu,
Am fost pe 13 si pe 14 în stradă, aşa că înţeleg patima cu care vorbiţi. M-am simţit ameninţat mai rău decât în timpul Revoluţiei. Ion Iliescu a fost şi rămâne un adversar. Nici un DEX nu mă va convinge însă că TREBUIE să îl urăsc.
Dl-e Preda, unde vedeți dumneavoastră ură? Cînd am încercat eu să sugerez că ar trebui să-l urîți? Dacă aveți impresia că 2-3 expresii colorate, venite din exasperare, sînt ură, cred că nu aveți idee ce înseamnă termenul. Ura nu e deloc acelasi lucru cu scirba, in caz ca va scapa nuanta asta din articolul meu. Tot ce vă spun e că sînt profund dezamăgit de o cascadorie mediatică în care ați mers prea departe. Cînd ați afirmat că îl respectați pe Iliescu nu ați produs doar o nouă polemică. Ați lăsat baltă o mulțime de oameni care cred în dumneavoastră și înțeleg că Iliescu e sursa principală a dezastrului moral și politic în care ne aflăm acum. Eu vă mărturisesc că am rămas perplex.
@Marius: interesant. Adica trebuie sa fim de aceeasi parere cu tine in toate ca sa ne frecventezi?
Domnule Preda, orice om trebuie respectat. Trebuia să spuneți că orice adversar trebuie respectat, nu că îl respectați pe Iliescu. Am spus-o unui prieten care e de acord cu dumneavoastră: DEX-ul e foarte clar:
RESPÉCT s.n. Atitudine sau sentiment de stimă, de considerație sau de prețuire deosebită față de cineva sau de ceva; deferență, venerație. ♢ Expr. A ține (pe cineva) la (sau în) respect = a ține pe cineva la distanță, a nu-l lăsa să devină prea familiar. A pune (pe cineva) la respect = a impune cuiva o atitudine respectuoasă. Respectele mele, formulă respectuoasă de salut. – Din fr. respect, lat. respectus.
A respecta Omul sau Adversarul, e una. A-l respecta pe Ion Iliescu e alta.
Mda! Cred că am acum un motiv în plus să nu mai frecventez Madame Blogary, după ce l-am şters din blogroll.
Domnule Cristian Preda,
Ion Iliescu nu este un "adversar politic"! Va rog sa incetati sa va mai iluzionati ca Iliescu este un adversar politic ce joaca intr-un spatiu institutional caruia ii respecta regulile si ca el ar putea fi pus in off-side cu ajutorul argumentatiei logice si savante.
Ion Iliescu este un amarit de terorist politic, un criminal ajuns Presedinte de trei ori si un vinzator de tara.
Nu te duci in fata tancului rusesc cu "Arta dezbatarii" ca arma. Pui mina pe un lansator de rachete anti-tanc!
Pentru Madame Blogary, cu respect:
Am spus că orice adversar politic trebuie respectat. Pentru a sublinia că ura nu rezolvă nimic. Şi mai clar: ura nu se poate substitui responsabilităţii politice (dacă e invocată) sau responsabilităţii juridice (dacă e dovedită).
Bravo Florine. Pe Critian Preda il mananca academismul.